نيروانا جاننيروانا جان، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 20 روز سن داره

نيرواناي عزيز ما

اصول مهم آموزش هنر خلاق

1391/5/4 16:54
نویسنده : مامان فريبا
7,149 بازدید
اشتراک گذاری

برگرفته از سايت kids.ir

حيفم اومد اين مطلب مختصر و مفيد رو بخونم و براي همه ي دوستام نذارم كه بخونن. با كسب اجازه از سايت محترم kids.ir

اصول مهم آموزش هنر خلاقه

1. توقعات خود را از اثر نهایی هنری کنار بگذارید و اجازه دهید تخیل کودک چگونگی استفاده از مواد را تعیین کند( آموزش ممکن است مانع از کشف کردن که لازمه تفکر خلاق است شود).

2. هیچ گاه روی اثر هنری کودک طرحی نکشید،‌ نقاشی نکنید و چیزی ننویسید. هنر کودک بسیارمهم تر از گونه مداخله شماست و این کار می تواند مانع خلق آثاری متناسب با رشد سنی کودک شود.

3. هیچ گاه به شباهتهای اتفاقی آثار کودک با اشیای واقعی اشاره نکنید ( ممکن است این کار ارزش امکان جابجایی در یک پروژه را از بین ببرد).

4. هیچ گاه به کودک نشان ندهید که چگونه طراحی کند و او را با کشیدن نقاشیهای واقعگرانه سرگرم نکنید( این درسها ممکن است مانع کشف خلاقانه شوند).

5.  هیچ گاه سوال نکنید " این چیست؟" یا " چه چیزی می خواهی درست کنی؟"

6.هیچ گاه کتاب رنگ آمیزی،‌تصاویری که با وصل کردن نقاط به دست می آیند،‌مدل نقاشی،‌برنامه طراحی کامپیوتری یا چنین ابزارهای ضد هنری را در اختیار کودک قرار ندهید.( کامل کردن تصویری که دیگری خلق کرده است برای کودک هیچ ارزشی ندارد.)

7. هرگز بچه ها را تشویق نکنید در مسابقات نقاشی یا دیگر زمینه های رقابت که کودکی را در مقابل کودک دیگر قرار می دهد،‌شرکت کنند.(بهترین کار برای بچه ها آن است که هدف خود را تعیین کنند و با خود رقابت کنند.)

8. فرزندتان را تشویق کنید به جای " یک " پاسخ صحیح،‌راه حلهای مختلفی برای مشکلات بیابد.

9. وقتی کودک روی سطح نا مناسبی نقاشی می کشد،‌او را سرزنش نکنید. به او کاغذ بدهید و بگویید:" چه خوب . می بینم که نقاشی کردن را دوست داری."

تاریخ درج خبر: ۱۳۹۱/۰۴/۳۰

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (17)

sepehri
4 مرداد 91 18:39
خیلی جالب بود حتما استفاده می کنم ممنونم


متشکرم. لطف دارین. من فقط نقل قول کردم متشکر از نویسنده که تلنگر خوبی بهمون زد


سمی مامان امیرحسین و امیرعلی
4 مرداد 91 19:26
سلام
ممنون از این پست اموزشیت...امیدوارم بتونم با کودکانم درست رفتار کنم.


ممنون عزیزم. منم امیدوارم با انتشار آگاهیها بتونیم به هم کمک کنیم.
الهه مامان یسنا
5 مرداد 91 16:02
متشکرم فریبا جون حالب بود و متاسفانه یکی دو موردش رو برای یسنا به کار میبردم که باید خودم رو تصحیح کنم. مرسی


خواهش میکنم عزیزم. با تمام وجود دلم میخواد هیچ بچه ای خلاقیتش خدشه دار نشه. چون چیزی که خیلی بهمون ضربه زده توی این نسل فکر میکنم همینه که ما نسل مقلدی بار اومدیم و نه خلاق. البته استثنائات زیادی هم داریم که تونستن راه خودشون رو پیدا کنن. امیدوارم آگاهی بیشترِ ما راه آینده رو روشنتر کنه. یسنام رو ببوس
مامان زهرا
6 مرداد 91 11:32
بسیار مطالب جالب و اموزنده ای بود
مرسی


ممنونم عزیزم. خوشحالم از این بابت
مامان سیدعلی
6 مرداد 91 12:57
سلام مامان نیروانا. من هم کلاسی کرمانتون هستم.میکروتیک. خیلی هم وبلاگ دخترتو دوست دارم و همیشه هم سر میزنم. از طریق وبلاگ ساینا اشنا شدم. دست به قلمت خیلی خوبه و خیلی خلاقانه می نویسی. نخسته.


سلام. به به دوست خوب و عزیزم، مامان سیدعلی! افتخار میدین ما رو میخونین. ما کوچیکِ همه ی دوستامون هستیم خصوصاٌ همشهریا. لطف داری دوست خوب و نازنینِ من. کلی از دلگرمیات انرژی گرفتم. سیدعلی رو حسابی ببوس. خدا حفظش کنه کوچولوی صبور رو
مامان نیایش
6 مرداد 91 13:38
سلام عزیزم خیلی جالب بود ممنون از اینکه دوستات رو هم شریک کردی توی این مطلب مفید البته خب یه چیزایی به ذهنم می رسه که برام سواله البته همش رو قبول دارم که واقعا کار سازه و مفید و کمابیش بر حسب دونسته هام انجامشون میدادم ولی خب حس میکنم تمام این موارد گفته شده نسبی هستش و اصلا مطلق نیست و نمیشه به عنوان قانون پیاده اش کرد برای همه
البته همش راجع به هنر نقاشی بود بیشتر ولی خب فکر نمیکنم صرف آموزش مانع خلاقیت باشه بالاخره بدون آموزش که به جایی نمیرسیم...اون نوع آموزش و کیفیتش هست که مهمه و معنی که از آموزش داشته باشیم به هر حال همه توی تمام مراحل زندگی در حال یاد گرفتن و آموزش دیدنیم
حالا مثلا وقتی طرحی برای کودک زده میشه که رنگش کنه همون طور که توی اکثر مهد ها این روش استفاده میشه خب هدف دیگه ای رو داره دنبال میکنه که بچه خودش رنگ ها رو انتخاب میکنه هر طور که توی ذهنش میگذره یا دیده در واقعیت
اینطوری رنگ آمیزی کردن رو یاد میگیره و در عین حال خلاقیتش هم از بین نرفته اینجا فقط نباید بهش بگی که چه چیزی رو چه رنگی کنه و بذاری هر چی که خودش دوست داره از اون طرح دربیاره ولی اگر فقط بخوای بگی این مداد هات اینم برگه سفید خودت باید بکشی خب فوقش 4 تا خط میکشه بعدشم خسته میشه چون جذابیتی براش نداره یا همش میگه نمیتونم و سر خورده میشه
در واقع فکر می کنم درعین آموزش دادن باید خلاقیت بچه رو هم حفظ کرد و خرابش نکرد با دخالت های بی مورد و بی اهمیت و آموزش و یادگیری رو هم درست انجام داد لااقل فکر میکنم آموزش امری ضد هنری نباشه صرفا و کیفیتش مهمه نمیدونم درسته یا نه؟بازم ممنون


زهره ی عزیزم ممنونم از نظر لطفت که مثل همیشه بسیط و کامل برام نوشتی. حرفت متین عزیزم، آموزش کاملاً لازمه ولی در مورد نقاشی قضیه کاملاً متفاوته. خوندن، نوشتن، نظم و تربیت و خیلی مهارتها رو باید آموزش داد ولی برای هنر که متداولترین و ابتدایی ترین نوعش که کودک در مراحل رشد باهاش مواجه میشه نقاشیه وضع فرق میکنه. درسته که بعضی مسائل رو میشه رعایت کرد و خلاقیت رو کاملاً از بین نبرد، مثلاً اینکه انتخاب رنگ رو بعهده ی کودک بذاری، ولی همینکه شروع به رنگ آمیزی اون شکل میکنه در واقع داره محدود به یه قالب میشه و اینکه دقت میکنه از خط بیرون نزنه خلاقیتش در معرض خطر قرار میگیره. حالا این خلاقیتی که خدشه دار میشه میتونه برای خیلی موارد اثر منفی داشته باشه. مثلاً بزرگ که شد در هر زمینه ای که احتیاج به تصمیم گیری و حل مشکل و ... داره نتونه بهترین انتخاب رو داشته باشه یا دست به ابتکار عمل بزنه. کودک نیازی به آموختن هنر نقاشی نداره. هنر آموختنی نیست بلکه بسط دادنش بدون محدودیت باعث شکوفایی خلاقیت میشه. صاحب نظران حتی امروزه برای بازی هم همین نظر رو دارن; که مثلاً اگه کودک بجای روی هم سوارکردن لگو و ساختن یه چیز خاص شروع به پرتابشون به هوا کرد و چیزی نساخت جلوش رو نگیریم. چون این نشون میده که کودک یه چیز جدید توی این بازی کشف کرده و این قابل احترامه. نباید مجبورش کرد که حتماً باهاشون چیزی بسازه که به این ترتیب به خلاقیتش لطمه وارد میشه...
زهره ی عزیزم، خیلی دوسِت دارم. خیلی نیایشم رو دوست دارم. اصلاً اولین کسیکه دلم میخواست این خبر رو بخونه ، تو نازنین بودی چون این روزا یه پست خوشگل گذاشته بودی از رنگ آمیزی های نیایش گلم به زیباییِ تمام. گفتم این نوشته شاید بتونه راهِ درست رو بهمون نشون بده چون خودمم روش درست رو نمیدونستم. البته دلم میخواد توی این موضوع بیشتر تحقیق کنیم ببینیم واقعاً چی درست تره. بسیار سپاسگزارتم که با ارائه ی نظرت باعث شدی این موضوع رو بازتر کنیم و جا برای ادامه ش بذاریم. دستتو میفشارم به مِهرِ هر چه تمام تر. نیایشم رو بنواز.
مامان نیایش
6 مرداد 91 13:46
راستی یه سوال خانمی توی این سایت چه جوری میشه عضو شد من چند بار خواستم خرید کنم ازش ولی نتونستم عضو بشم


جونم برات بگه یادم نیست از این سایت تا حالا خرید کردم یا نه و عضو شدم یا نه. الان تست کردم که بعد از سبد خرید باید اول مشخصات رو بزنی و بعد ثبت سفارش کنی ولی حقیقتش نمیدونم جواب میده یا نه چون دیگه فرم رو پُر نکردم.
مامان نیایش
6 مرداد 91 14:01
ببخشید عزیزم یه سوال دیگه تا حالا از فروشگاه سایت kidخودت خرید کردی از اینا که مناسب سن الان نیایش هست گفتم شاید چیز خوبی بشناسی براش ممنون





یادم نمیاد از این سایت چیزی خریدم یانه عزیزم ولی چیزی مثلشون یا مشابهش که به درد نیروانا خورده باشه پیدا کردم حتماً بهت میگم. فداتون
مامان پریسا
6 مرداد 91 18:07
اگر یاد بگیریم اینطوری برخورد کنیم که عالی میشه.
اما یه سوال
اگر هیچ کدوم از این کارها رو انجام ندیم پس چطور باید بچه رو تشویق کنیم؟
الان پریسا میاد سراغم و میگه اقاشی یعنی من باید یه چیزی بکشم و بعد نوبت ایشونه...
یعنی نوبتی.
یعنی گاهی لازم نیست با هم همکاری کنیم یعنی راه رو نشون بدیم.
خب شاید بچه ندونه چطور و از کجا باید شروع کنه......


به نظر من وقتي ميگه اقاشي(اي قربونش برم ) براش بكش هر چي ميگه ولي وقتي قلم ميدي دست اون بذار آزاد و رها روي كاغذ حركتش بده و مهم نيست آخرش چي از توش در مياد.
نيروانام هميشه از من ميخواد براش نقاشي كنم ولي وقتي خودش هوسِ نقاشي به سرش ميزنه يه خط و خالهايي ميكشه كه نگو،‌انگار بچه ي چند ماهه است كه البته وقتي به يه كتاب قديمي كه باباحامد از زمان دانشگاهش داره نگاه ميكنم ميبينم همينجوريه نقاشي بچه ها تويِ اين سن. اسمش هست:
نقاشي كودكان و مفاهيم آن
نوشته: آنا اوليوريو فراري
ترجمه: عبدالرضا صرافان
البته ميگم مال سال 76 هست كه چاپ ششمش بوده، الان نگشتم دنبالش ببينم هست توي بازار يا نه ولي چون توي دانشگاه درسش ميدادن اميدي بهش هست. اگه بيشتر دوست داشتي بخوني،‌ كتابش جالبه.
پريسام رو ببوس
مامان سارینا
7 مرداد 91 10:11
دست گلت درد نکنه خاله فریبا . ممنونم که باز هم ما رو شریک خودت کردی و این مطلب خیلی خیلی مفید رو گذاشتی تا ما هم بخونیم و استفاده ببریم . مثل همه پستهات سرشار از نکات اموزنده بود . ولی خودمونیما تربیت بچه ها خیلی خیلی سختهههههههههه در کوچکترین رفتارات باید دقیق بشی و بررسی کنی به چه نحوی حرفت رو بیان یا کارت رو انجام بدی که تاثیر خوبی داشته باشه ولی به قول شما ( حرفی که در پست گزینه ی چندم نوشته بودید ) انسانیم دیگه و جایز الخطا گاهی اوقات احساس میکنم از کوره در میرم و واقعا کم میارم ولی بابایی سارینا مثل بابا حامد نیروانا جوون خیلی صبوره و صبر و حوصله خوبی داره و این کمک بزرگیه . دلم میخواد سارینا رو خیلی خوب تربیت کنم ولی نمیدونم تا چه حد موفق بودم انشالله که بتونم حق مادری رو ادا کنم و این آرزو رو واسه همه مادرهای خوب دارم . دوستت داریم خاله گلی . روی ماه گل دخملیمونو ببوس


قربونت عزيزم، اختيار داري. آره واقعاً‌ سخت ترين كارِ‌ِ دنيا پدر و مادر بودنه. بايد هر چي ميتونيم همت كنيم و البته به خدا هم توكل كنيم كه خيلي جاها خودش به كمكمون بياد و راه رو نشونمون بده. خيلي خوبه كه همراه صبوري دارين كه خيلي جاها كم حوصلگي و بيصبريتون رو پوشش بده. خدا حفظ كنه همه ي پدر و مادرها رو و بچه ها رو
مامان نیایش
7 مرداد 91 11:29
سلام گلم ممنون که با حوصله سوالام رو جواب دادی خیلی بهش فکر کردم آره فکر میکنم درست میگی و میگن...
فقط شاید چون خودمون این طور بار نیومدیم درکش یه کم برامون سخته
بیشترخودم رو میگم حالا دوستان هم نظرات مشابهی داشتن و جواب هات رو خوندم قانع شدم کاملا
ممنونم ازت مهربون
توی کتابی که مراحل مختلف رشد کودک رو نوشته "همه کودکان تیزهوشند اگر...."این نکته که موقع نقاشی کشیدن توی این سن دیگه نباید از خط بیرون بزنه جزء مراحل تکمیلی رشد کودکه توی سن نیروانا و نیایش و الان که به حرف های شما دارم فکر میکنم احساس میکنم واقعا خلاقیت جاش رو گم کرده بین مراحل رشد و یادگیری
یعنی در واقع کمترین توجه به این مسئله است
وقتی خوندم که نوشتی اگر به جای چیز ساختن با لگو پرتش کرد بهش نگین که اشتباهه و باید چیز بسازی تعجبم صد برابر شد
واقعا خلاقیت داشتن مفهوم سخت و پیچیده ای هست؟یا نه اتفاقا توی کوچکترین حرف و رفتار بچه ها موج میزنه؟
چه کاری رو باید خلاقیت دونست و چه کاری رو باید اصلاح کرد ؟
تصمیمم قطعی شد برای رفتن پیش مشاور کودک کاش فقط خدا بخواد و پیش یه خوبش بریم چون هیچ کس رو نمیشناسم اون بنده خدا مثل اینکه اینجا دیگه نیست گفتن 5 ماهه دیگه.....
تلگراف پر مهرت رو خوندم و ازت خیلی خیلی ممنونم و خدا رو شکر میکنم که دوستی مثل تو دارم که می تونم از تجربیات و دونسته هاش استفاده کنم خیلی دوست دارم فریبای عزیزمبه امید اینکه هممون بتونیم کودکانی رو پرورش بدیم خلاق باهوش توانمند و خوش ذوق و موفق


دوست نازنينِ من، زهره جونم، من اين كتاب رو نخوندم ولي واقعاً‌آيا اينو توش نوشته كه بچه هاي حدود سني نيروانا اينا با اين دقت بايد رنگ آميزي كنن؟! نميدونم بخدا ولي من هر سايتي كه از صبح جستجو كردم ممكنه 100% اين نظرات رو نداشته باشن ولي حداقل 90% شون به آزاد گذاشتن بچه ها توي نقاشي تأكيد دارن. عزيزم توي جواب نظر پر از نگراني اي كه دوباره برام گذاشتي يه سري مطلب ديگه از سايتهاي ديگه پيدا كردم لينكشون رو گذاشتم. بازم ازت ميخوام تو هم هر چي ميتوني بيشتر تحقيق كني. ما قصدمون ساختنه نه خراب كردن و خدا نكنه كه ناخواسته بنياد يه چيزي رو توي ذهن خودمون و بچه هامون خراب كنيم. جانِ من بيشتر تأمل كن عزيزم و فقط نگران هيچي نباش. خب؟
مامان نیایش
7 مرداد 91 11:42
از اون روزی که توی کلوپ پاندا بهم گفتی بهش نگو که صورت بکشه دیگه هیچ وقت نگفتم و اونم دیگه به اون صورت ،صورت نکشید جز گهگداری!
ولی نقاشی که می خواد بکشه همیشه میگه تو اول برام بکش اگه براش نکشم که ناراحت میشه وقتی براش میکشم همون چیزی که من کشیدم رو می خواد بکشه و نمیتونه و بازم ناراحت میشه و با گریه میگه من بلد نیستم نمیدونم چه کار کنم !!!!!!!
البته دیروز یه نقاشی کشید و من رو صدا زد که بیام ببینم و گفت بیا ببین چه خوشگل شده و بدون اینکه من بگم چیه گفت این یه جوجه تیغیه که یه عالمه تیغ داره
یه بیضی بود با یه عالمه خط دور و برش و دو تا چشم پایین بیضی................
رنگ کردن رو خیلی دوست داره برای همین خواستم براش نقاشی بزرگ بگیرم رنگ کنه چون کتاب نقاشی ها کوچیک بودن طرح هاش ولی دیگه بهش نمیدم ببینیم خودش چه کار میکنه ؟؟؟
واقعا ذهنم خیلی درگیر شده خدا کنه راه درست رو پیدا کنم
ممنونم عزیز دلم می بوسم دست و دل مهربونت روببخش که اینقدر همیشه طولانی می نویسم


زهره ي عزيزم، باور كن از صبح تا حالا دارم توي اينترنت ميگردم ببينم در مورد هنر و خلاقيت براي كودك ديگه چي پيدا ميكنم. به اين مطالب رسيدم كه لينكشون رو برات ميذارم. واقعاً نميخوام يه حرف يا نظرم رو ديكته كنم و خيلي ميترسم كه نكنه برداشت اشتباهي از يه موضوع بكنم و باعث اشتباه رفتن دوستانم هم بشم. خواهش ميكنم صرف راهنمايي يا پستي كه من ميذارم تصميم آني نگير. من به نظر تو هم احترام ميذارم و فقط بابت همين حساسيتي كه دارم ميخوام به يه نظر درست و كارآمد برسيم. لطفاً تو هم اين مطالب رو بخون عزيزم. فدات بشم ميبوسمتون
http://www.beytoote.com/baby/khalaghiat/children1-education.html

http://www.beytoote.com/baby/psychology-baby/painting-child.html

http://www.fekreno.org/articlefekreno/arfek277.htm

http://www.parsegard.com/childchildcare/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9.html

http://www.kidcreativity.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1518:1390-07-06-14-11-31&catid=34:1389-01-03-15-44-28
مامان آناهيتا
7 مرداد 91 15:00
از روزي اين مطلب رو برام ايميل كردي منم خيلي محتاطانه عمل كردم. اما ظهري رفتم مهد كودك تا با مربي آناهيتا صحبت كنم تا در مورد آموزش هاي توي مهد باهاش صحبت كنم. مي گفت آناهيتا امروز ازم مداد شمعي مي خواسته منم يه كاغذ چسبوندم به ديوار و مداد شمعي دادم به همشون تا نقاشي بكشن. آناهيتا ازم خواسته نقاشي كنم و من هم براش كلي شكل كشيدم از جمله ورت خودش رو. من و مي گي چقد ناراحت شدم از اينكه اين دوگانگي در تربيت جيگر گوشم داره بوجود مياد....


زينب عزيزم، ميدونم كه تو هم چقدر وسواس داري براي هر چه بهتر پرورش يافتن آناهيتا. ببين براي زهره هم نوشتم فقط به يه منبع نميشه اكتفا كرد. بهتره اون سايتهايي هم كه توي پاسخ نظر مامان نيايش گذاشتم بري و اون مطالب هم بخوني. هر چه بيشتر تحقيق كنيم بهتره. فدات. آناهيتام رو ببوس عزيزم

مامان آناهيتا
7 مرداد 91 15:34
ممنونم عزيزم. حتما استفاده مي كنم. بوس بوس


قربونت. خوشحال ميشم اگه چيز جديدي يافتي منم متوجه كني.
دخملی
8 مرداد 91 1:35
عجـــــــــــــــــــــب



آره عزيزم،‌خيلي عجيبه و در عين حال جالب
مامان خورشيد
8 مرداد 91 10:25
عالي بود ممنون


فداتون
زهره مامان نیایش
8 مرداد 91 12:10
ممنونم فدات خیلی استفاده کردم حتما باز هم میخونم و میخونم و می پرسم تا ببینم راه درست چیه ممنونم که کمکم کردی و آگاه


قربونت عزيزم،‌ آگاهي هميشه ي چاره ي هر كاره. به اميد اونروز كه همه ي ما سرشار از آگاهي باشيم